از مدتی پیش، دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، اقدام به برگزاری آزمونهایی فوق تخصصی با نام صلاحیت "ارزیابی طرح واجرای بهسازی" و "طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان" برای دانش آموختگان رشته مهندسی عمران و گرایشهای زیرمجموعه آن کرده است؛ آزمونهایی بسیار سخت که پذیرفته شدگان دورههای قبلی آن بیان میکنند، وزارتخانه بنا به دلایلی نامشخص از اعطای مجوز آنها امتناع میکند.
به گزارش تابناک، یکی از مشکلات همیشگی در فرایند ساخت و ساز مسکن و نیز بهسازی سازههای شهری در ایران، مساله نظارت دقیق بر فرایند طراحی، اجرا و نظارت بناهای مسکونی بوده است؛ اشکالی بزرگ که میدانیم تاکنون خسارات فراوانی به سازههای مسکونی کشور وارد کرده است.
پیشتر و با هدف حل هر چه بهتر این اشکال، وزارت راه و شهرسازی مصمم شد با برگزاری یکسری آزمونهای فوق تخصصی نسبت به حل آن اقدام کند؛ از جمله این آزمونها، باید به دو آزمون "ارزیابی طرح و اجرای بهسازی" و "طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان" اشاره کرد که تاکنون دو دوره از آنها برگزار شده و جالب اینکه دوره سوم آن نیز به زودی برگزار خواهد شد.
آزمونهای بسیار سخت و دشواری که البته همه دانش آموختگان مهندسی عمران قادر به شرکت در آن نیستند و داوطلبان آن باید حتماً دارای مدرک کارشناسی ارشد و پروانه پایه یک نظام مهندسی باشند و نیز در آزمون اخذ شده نمره بالای ۶۰ بگیرند.
در رابطه با سطح دشواری این آزمون و نیز اهمیت آن کافی است تا کمی در فضای اینترنت جست و جو کنید تا متوجه شوید، در همین بازه زمانی کوتاه، آغاز برگزاری چه میزان منابع و جزوههای تخصصی برای آن تهیه شده و بعضاً کلاسهایی نیز برای آمادگی شرکت در این آزمون برگزار میشود.
در رابطه با اهمیت و ضرورت برگزاری چنین آزمونهایی و اعطای چنین صلاحیتهایی به مهندسان سازه کشور اینگونه عنوان شده که تا پیش از این، اساساً در کشور ما مهندسان متخصصی که دارای صلاحیت تخصصی بهسازی و اجرای پی و گود و سازه نگهبان باشند، نداشتیم و به همین دلیل، ضمن خطرات بالایی که از این مسیر متوجه امنیت سازههای مهندسی میشد، در صورت ایجاد اشکال در فرایند یک ساختمان اساساً مسئولیت پذیری در این حوزه متوجه شخص خاصی نمیشد.
اما اکنون و در صورت افزوده شدن این دو صلاحیت به پروانه مهندسی پذیرفته شدگان، نه تنها از این پس در دو حوزه یاد شده تنها مهندسان کارآزموده و کاربلد اظهار نظر میکنند، بلکه آنها تماماً مسئولیت عواقب هرگونه حادثه و یا اهمال در صورت حادثه احتمالی را نیز پذیرا خواهند بود.
همانطور که اشاره شد به رغم اهمیت این مساله در حوزه مسکن و شهرسازی و نیز آغاز برگزاری آزمونهای تخصصی از دو سال قبل، بررسیها نشان میدهد، برخی مدیران جدید وزارت راه و شهرسازی در رابطه با اصل برگزاری چنین آزمونهایی و اعطای چنین صلاحیتهایی به مهندسان عمران و سازه دچار تردید شدهاند.
تردیدی که پیشتر وجود نداشته که اگر داشت، اصلاً چنین آزمونهایی وارد فاز اجرا نمیشد و اکنون سبب شده تا اساساً اقدامی برای افزودن این صلاحیتها به پروانه نظام مهندسی پذیرفته شدگان صورت نپذیرد!
یکی از پذیرفته شدگان آزمون ارزیابی طرح و اجرای بهسازی که شهریور ماه سال گذشته در این آزمون شرکت کرده و نمره بالای ۶۰ نیز اخذ کرده است، در رابطه با همین مشکل به خبرنگار «تابناک» گفت: پس از اعلام رسمی برگزاری این دو آزمون از سوی دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی بسیاری از مهندسانی که شرایط شرکت در آزمون را داشتند، با پرداخت هزینه و صرف وقت بسیار برای مطالعه منابع در این آزمونها شرکت کردیم.
وی افزود: با اینکه چندین ماه از برگزاری آزمون گذشته و مطابق با تصمیمات از پیش اعلام شده وزارتخانه باید از طریق نظام مهندسیها اقدام به افزودن صلاحیت یاد شده در پروانه مهندسی بنده بکند، اما از انجام این مهم سر باز میزنند.
این مهندس عمران در رابطه با علت این موضوع نیز به ما گفت: آزمونهای صلاحیت حرفهای که وزارتخانه نسبت به اجرای آنها اقدام کرده است، بسیار دشوار هستند و هرکسی به ویژه بدون مطالعه امکان پذیرفته شدن در آن را ندارد و از طرفی پس از لازم الاجرا شدن قوانین مرتبط با آن دیگر شرکتهای سازنده باید حتماً از مهندسان دارای این صلاحیتهای تخصصی برای پیشبرد امور خود استفاده کنند؛ بنابراین ما فکر میکنیم اجرای کامل این فرایند و افزودن صلاحیتها به پروانه ما پذیرفته شدگان برای برخی که بدون صلاحیت اکنون در پروژههای حساس اظهار نظر میکنند، گران تمام میشود.
این پذیرفته شده آزمون همچنین در بخش پایانی سخنان خود گفت: اینکه حالا به هر دلیل چرا مسئولین دولتی از تصمیم قبل خود صرف نظر کرده اند، یک بحث است؛ بحث دیگر این که اگر آنها واقعاً برای تصمیم خود دلیل موجهی دارند، اصلاً چرا چنین آزمونهایی را برگزار کرده اند و با اینکار وقت و انرژی و هزینه ما را تلف کردند؟